Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak si udržet štíhlou linii

30. 12. 2006

Jak si udržet štíhlou linii?

Nevejít se do plavek je vážně k vzteku a dotazy typu: "Ježíš, Pepo, tak ty čekáš nový přírůstek do rodiny?", vám na náladě taky zrovna nepřidají. Chce to prostě zhubnout - nejlépe pět kilogramů za pět dní.


6

Taky obdivujete ty promyšlené dietní plány v časopisech, skládající se z řady receptů na snídaně, obědy, večeře a svačinky s obrázky vyvedenými v sytých barvách? Každá kalorie má své místo, každý vitamin je spočítaný přesně na gramy a přebytečný tuk zdrhá z vašeho kdysi vypracovaného těla jako splašený. Jenže...
Na to, aby byl člověk schopen připravovat si každý den jídla podle složitých receptur, to aby vstával tak čtyři hodiny před odchodem do práce nebo si vzal na celou dobu diety rovnou dovolenou. Pro muže odkázaného na kantýnu, restauraci nebo bufet před kanceláří situace téměř neřešitelná. Naštěstí k dosažení ideální váhy někdy stačí jenom dodržovat pár pravidel.

1. Chce to pestrou stravu! Je nesmysl živit se v rámci diety každý den mdlými řízky z tofu. Mnohem lepších výsledků dosáhnete, budete-li jíst k obědu dva dny v týdnu maso, dva dny ryby, dva dny vegetariánskou stravu a jeden den dušenou zeleninu.

2. Zamilujte si zeleninu a ovoce! Jablko zažene náhlý hlad stejně jako klobása, je ale mnohem zdravější. Denně byste měl sníst pět asi jako pěst velkých porcí ovoce a syrové zeleniny.

3. Čím častěji, tím líp! Přestaňte se přejídat v poledne nebo večer a rozložte si přísun jídla na celý den. Nejlepší je konzumovat potraviny v malých porcích po dvou hodinách (snídaně, oběd, večeře a dvě svačinky) a pořádně je rozžvýkat. Nejpozději jezte v šest večer a uvidíte, jak rychle vám začne mizet tuk.

4. Jezte z malých talířů! Oči tak mají dříve pocit nasycení. Jestli na váš mozek tyhle fígle neplatí, vypijte před jídlem celou sklenici minerálky.

5. Nedívejte se na televizi! Americké výzkumy dokazují, že při zábavě jíme mnohem více, než je potřeba. Vystavujete se i riziku Pavlova reflexu - vaše tělo si zvykne, že při sledování televize dostává jídlo, a automaticky tak začně řvát hlady vždy, jakmile tu bednu jen zapnete.

6. Omezte alkohol! Nebo při jeho konzumaci alespoň nejezte. Tělo z něho získává nejen mnoho kalorií, ale také je rychle spaluje. To znamená, že vše ostatní nemůže být stráveno zároveň, a putuje tak do tukových zásob.

7. Večeřte při svíčkách! Není to jen otázka romantiky, při jasném světle jíte dvakrát tolik než při zešeřelé atmosféře.

8. Mlsejte bez tuků! Sladkosti neproměňuje v kalorické bomby jenom cukr, ale i tuky. Pokud vás tedy honí mlsná, zažeňte ji něčím lehkým, jako jsou třeba gumoví medvídci, lékořice nebo většina ovocných bonbonů.

9. Kořeňte! Máte rádi ostrá jídla? Tak jen do toho, pánové. Povzbuzují totiž látkovou výměnu. Se solí to ale nepřehánějte, ta zvyšuje krevní tlak a váže vodu v těle.

10. Dostatečně spěte!
Únava vyvolává hlad ze stresu. Protože nejste odpočatí, vyžaduje tělo dodatečnou energii, aby vyhovělo výkonnostním nárokům.

11. Vařte jen v nádobí s nepřilnavou úpravou!
Uspoříte tak spoustu tuku na smažení.

12. Nikdy se neodvažujte nalačno a bez nákupního seznamu do supermarketu!
Nejen, že se naládujete hned před obchodem nezdravými houskami se salámem, ale nakoupíte tak i mnohem víc potravin, než potřebujete. Určitě to znáte sami, co se jednou koupí, nerado se vyhazuje.

13. I v týdnu si prostírejte na stůl ubrus a ubrousky! Pěkné a upravené prostředí zvyšuje požitek z jídla a následně zdravé trávení.

14. Kávu zapíjejte čistou vodou! Povzbudíte tak vaše střeva a zároveň je pročistíte.

15. Nevěřte tomu, že je možné shodit pět kilogramů za pět dní a znovu je nenabrat!
Jo-jo efekt je jedna z nejistějších cest k obezitě. Budete-li se řídit výše uvedenými radami, zhubnete mnohem pomaleji, zato napořád.